Visverslag Denemarken 2012

Visverslag Denemarken 2012 Zaterdag 28 juli vertrokken wij (John van Duin en Jan Prins) vanuit Sassenheim richting Alling te Denemarken om aldaar op het Julsö op voorn en brasem te vissen. De weersverwachting voor de komende week was niet al te best, terwijl het op het moment van inpakken van de wagen nog 28 graden en vochtig warm was. Zo rond de klok van vieren zijn we vertrokken, de Hyundai Tucson werkelijk volgeladen met spullen voor de mens, doch vooral voor de vissen. Zoals zo vaak op zaterdag, verliep de reis stroef met wel werkzaamheden aan de weg, ongelukken, files, en vooral... veel, veel regen. Doch aan alles komt een einde en zo rond half twee parkeerden wij de wagen bij ‘ons’ huis aan het meer. Direct aan het meer gelegen, midden in de natuur, mooie tuin, grote steiger aan het water en... een mooie visboot.

De wagen in een rap tempo uitgeladen en meteen de visspullen gescheiden van de spullen voor de mens. Zowaar werd het bijna droog en de visplekken voor het huis (1), aan de overkant (2) en bij het witte huis (3) van een boei en het nodige voer in de vorm van maïs, tarwe en lokvoer voorzien. Door de harde wind konden we niet een plek met echt diep water (10 meter +) bereiken. Op de andere plekken stond zo’n 5 meter water. John testte z’n feederhengel vanaf de steiger en wist 5 mooie voorns te vangen. WIFI van de buurman werkte gelukkig en konden we alzo het nieuws vd Olympische spelen en vooral de weersverwachting volgen. ’s Avonds lekker gegeten, vielen bijna om van vermoeidheid en kropen om half elf lekker in ons bedje.

Zondag 29 juli

Om 6 uur liep de wekker af, mooi rustig weer met bewolking. Na een kort ontbijtje kropen wij even later in de boot en met hulp van de elektromotor naar plek 1 gevaren. Bleek dat we hier de stokken de bodem niet inkregen , dus een meter of 10 verder uit de kant een nieuwe poging en dit ging gelukkig wel goed. Paar balletjes lokvoer en... geen vis! Na anderhalf uur vissen had John 4 en Jan 3 voorns gevangen. Dachten, we zitten buiten de aangelegde voerplek of te veel herrie gemaakt met de aluminium steekstokken en is daardoor de vis niet aanwezig. Dus deze plek maar van een boei voorzien en goed ingevoerd. Op weg naar plek 2 en zaten in no-time te vissen.

Helaas ook hier geen vis, wel veel regen. John ving 3 voorns en Jan 2. Wel mooie grote voorns, doch geen aantallen. Om half elf was het toch wel heel hard aan het regen en besloten om te stoppen en wellicht einde van de middag het nogmaals met de feeder te proberen. Paar uurtjes bij geslapen en daarna tv ge keken om hopelijk Marianne Vos Olympisch Kampioen te zien worden!

Maandag 30 juli

Ook deze morgen om zes uur op gestaan,een snelle blik naar buiten laat zien dat het mistig en vochtig is. Gisteren op de radio nog gehoord dat Vossie kampioen is geworden. Na een snel ontbijt en vol goede moed naar het water en de boot in. We kunnen de plek voor het huis snel vinden en we zitten binnen 10 minuten te vissen. Waar we andere jaren direct vis vingen zitten we nu te wachten op de eerste vis, maar binnen tien minuten hebben we alle twee onze eerste voorn te pakken. Maar na ruim een uur met de aantallen 3 voor John en 5 voor Jan worden we nog niet echt gelukkig, maar we houden moed. Wat ons wel opvalt is het hele heldere water en kan je bijna tot de bodem kijken. We besluiten om naar plek 3 te verhuizen en na een kwartier varen zitten we binnen het half uur weer te vissen op de plek, waar we in 2010 erg veel vis vingen en dan vooral grote voorns. Maar ook hier extreem helder water en weinig vis. Na drie kwartier waar Jan 1 vis ving en John niks besluiten we terug te g aan naar plek 1 voor het huis. Nog snel wat voer en de boei over boord en weer een kwartier terug varen. Eerdere jaren kon je voor het huis altijd goed vis vangen maar helaas ook nu weer geen tot weinig vis. We besluiten dat we het voor gezien houden i.v.m. de vangsten en het weer, want het regent inmiddels behoorlijk. In de late middag gaat Jan het vanaf de steiger nog ff proberen om nog wat te vangen en het lukt hem om toch nog een 20 tal voorns te vangen. John ziet het tafereel vanaf het terras boven toe en later op de avond komen we samen tot de conclusie dat de vis er wel is maar waarschijnlijk door de stokken, boot en herrie door het heldere water niet thuis geven en vertrekken zo gauw wij er zijn. Voor de volgende dag willen we gaan feederen vanaf de steiger en hopen op deze wijze wel voor leuke vangsten te gaan. Na nog een lekker biertje en wijntje en natuurlijk lek ker vlees vanaf de plaat gaan we hoopvol naar bed en hopen op meer vis voor morgen.

Dinsdag 31 juli

Om zes uur liep de wekker zoals gebruikelijk af en was het in ieder geval redelijk weer. Vandaag gingen we niet met de boot op pad en konden vanaf de nieuwe steiger samen prima met de feeder vissen. Na een beetje geknoei in het begin van Jan, uiteindelijk een start kunnen maken met vissen en... gelukkig we vingen vis! Mooie grote voorns en warempel ving John na een uurtje een brasem. Een heel lelijk mager groot ding, die in z’n laatste levensdagen zat! Ik dacht nog, zo zijn ze allemaal geëindigd die grote Julsö brasems. Ondertussen vingen we de ene grote voorn na de andere en warempel vingen we op een gegeven moment allebei tegelijk een knappe puntgave brasem. Dit zijn de vissen die makkelijk tot 60 cm en meer kunnen uitgroeien. John bleef zeer regelmatig echt grote brasem vangen en dan bedoelen wij de bekende Moby Dicks (+55 cm).

Regelmatig viel er een pittig buitje, doch konden wij onder het afdek bij de steiger dan even schuilen en wat eten en drinken om weer wat op krachten te komen. Het werd uiteindelijk de dag waarop we al dagen hadden zitten wachten. Is het dan toch waar, dat door het zeer heldere water de vis niet meer tot onder de boot durft te komen? Het lijkt er wel degelijk op en zullen wij onze plannen daarop dus moeten aanpassen, want we gaan ten slotte wel naar Denemarken toe om vis te vangen. Man wat ving John een berg grote brasems, denk dat hij wel 15 Moby Dicks gevangen had, allemaal knullen van +55 cm en wegen zo’n 4 tot 5 kg elk. Frappant was dat Jan zeer weinig brasem ving en zeker geen Moby Dicks. Wel heel, heel veel grote voorns. Zo tegen half drie besloten om maar eens te stoppen. Met de boot de visplek rijkelijk voorzien van maïs en tarwe en wat restanten van het lokvoer. Nu maar hopen dat het morgen weer zo’n groot succes mag worden en kan het huis voor volgend jaar weer geboekt worden! Nu om kwart over zeven ’s avonds zitten we lekker buiten aan een Heineken biertje en staren over het water en vragen ons af wat de dag van morgen zal brengen. Maar eerst een paar van die gele rakkers wegwerken en straks lekker eten.

Woensdag 1 augustus

Ook deze ochtend loopt de wekker om zes uur af, na gisteren heerlijk wat gedronken en gegeten te hebben zijn wij er weer klaar voor na wederom een snel ontbijt. Om half zeven aan de waterkant en een kwartier later gaat de eerste korf te water en we wachten in spanning af of we meteen vis op de plek hebben. Maar helaas het duurt toch zeker wel 15 minuten voor we de eerste beet krijgen en we zitten elkaar toch wel verbaasd aan te kijken want na gisteren dachten we het te weten maar zoals zo vaak het gaat altijd anders als dat je denkt. Maar na 15 minuten krijg ik mijn eerste beet en die is meteen raak een mooie brasem van 45 cm glijdt het schepnet binnen en we hebben hoop voor vandaag. Vrij snel daarna vang ik nog een brasem van de zelfde grote en ook Jan vangt zijn eerste brasem. Nadat we ieder nog enkele voorns hebben gevangen gaat mijn top fel om en ik pak mijn hengel en zet de haak ja hoor dit is er weer een de brasem waar voor wij hier komen een Moby Dick van 60 cm. Niet lang erna vangt Jan ook zijn eerste Moby Dick een mooie vis. In het verloop van de ochtend worden de aanbeten langzaam aan minder en voorzichtiger, maar we vangen nog regelmatig een voorn en Jan weet nog twee mooie Moby Dick`s te vangen en John nog drie. Een van deze is 61 cm en zeer zwaar en hoog.

Rond de klok van 11.00 uur houdt de vis het voor gezien en wij een uurtje later. Maar later deze middag gaan we het toch weer prober en en we vissen van 17:00 tot 20:30 en vangen ouderwets veel voorn. De man toch echt wel een 50 tot 60 stuks. Om half negen voorzien we de plek van uit de boot nog rijkelijk van voer, maïs en tarwe en gaan toch wel weer met een voldaan gevoel naar boven en genieten van ons heerlijk helder Heineken biertje en de heerlijke rookworst van slagerij Harry Klein en later op de avond van een heerlijk stukje vlees. Tot morgen.

Donderdag 2 augustus

Afgelopen nacht is het wat warmer geweest en hopen wij dat de vis massaal aanwezig zal zijn op de voerplek voor ons huis. Het is werkelijk weer schitterend weer, bijna windstil en licht bewolkt. Later zou er regen en warmer weer verwacht worden.

Even na halfzeven vlogen de eerste korven richting de visplek. Maar... niet meteen de kenmerkende felle beten van voorn en zaten wij een kwartiertje naar bewegingsloze toppen te kijken. Jan had opeens een aanbeet, doch loste de brasem op de visplek, nooit verstandig natuurlijk. John deed het beter en ving een knappe brasem. Jan ving hierna ook z’n eerste brasem en hierna een voorn. Regelmat ig vingen wij nu een brasem en vingen bij elkaar 5 brasems welke het predicaat Moby Dick waard waren. Jan was erg blij met een van de buiten categorie Moby Dick, want hij had al een paar dagen gezegd, dat hij hoopte net zo’n grote brasem te vangen als die John ook had gevangen. Tevens ving hij een beste baars van rond de 45 cm.

De vangst van deze ochtend: circa 7 brasems de man en wat voorns en een baars. Richting de middag begon het licht te regenen en besloten om te stoppen met vissen. De visspullen weer naar boven gesjouwd en meteen maar begonnen met het inladen van de wagen. Dit jaar rijden wij op vrijdagochtend naar huis toe omdat Jan op zaterdag zijn beide dochters wil ophalen van vakantie. Dus deze week maar een dagje minder vissen, maar dat houden wij wel tegoed. Nu zit ik aan het einde van de middag weer lekker buiten, het is warm geworden, de zon laat zich alweer zien en gaan straks weer lekker ge nieten van een glaasje. De bekende bierwespen zijn weer gekomen en hebben de zwaluwen weer een feestmaal hieraan. Doen nog een lekker biertje en een hapje eten en ga an tijdig naar bed.

Vrijdag 3 augustus

Na om 5 uur weggereden te zijn kwamen wij om 13:00 uur in Noordwijkerhout aan met 820 km op de teller. Een zeer voorspoedige reis gehad, met geen oponthoud. Met uitzondering dan van de brug over de Ringvaart van de Haarlemmermeer bij de Kaag. De spullen verdeeld en lekker weer naar je eigen huisje toe! Jammer dat de vis dit jaar zo moeilijk te vangen viel. Alleen op dinsdag konden wij ouderwets vis vangen. De overige dagen was de vis blijkbaar ’s morgens niet op dit gedeelte van het meer aanwezig. Opvallend was dat wij einde van de dag altijd voorns konden vangen en nooit een brasem vingen. John wil volgend jaar een keertje ’s nachts gaan vissen. Ben benieuwd of dit beter wil lukken, hier in Nederland werkt dit momenteel ook erg goed. Op het Julsö is het water momenteel zeer helder, je ziet overal een begin van de groei van waterplanten, je ziet duizenden kleine visjes zwemmen en de baars jaagt hier achter aan. Het blijft een fascinerend w ater, de omgeving is wonderschoon en maken er met elkaar een gezellige week van!